BØRN DER FÅR TRAUME AF AT GÅ I SKOLE – Fra Lotte Rods facebook

“Jeg vil gerne fortælle dig om Frederik. I børnehaveklassen blev han visiteret til en specialskole med autismeklasser. Men der var lang tid ventetid til kommunens specialskole, og i stedet for at give ham lov til at komme på en specialskole i anden kommune, besluttede kommunen at lade ham blive i skolen, hvor han tilbragte nogle timer om dagen med at spille iPad og se youtube, mens et par ufaglærte pædagogmedhjælpere skiftedes til at sidde hos ham.

Når de gik på pause i frikvarterne, sad han alene i rummet (!). I den periode voksede hans angst, og han begyndte at sove fast i forældrenes soveværelse. Han var depressiv og ensom. Et barn i børnehaveklassen!!

Da han endelig kom på specialskole, blev han sat i et rum for sig selv med en iPad. I flere år. Han udviklede skoleangst og undervisningsangst.

Det er hans forældre, der har skrevet historien til mig. Frederik er én af de heldige, der har fået lov til at komme på Søstjerneskolen, der er én af Danmarks førende skoler til at behandle og undervise børn som ham.

Efter et halvt år på skolen er han nu for første gang nogensinde glad for at gå i skole, og han er nu i stand til faktisk at være i skole fem timer om dagen fem dage om ugen.

Jeg bliver meget påvirket af, hvad børn og familier må igennem for at komme dertil. Det er børn, der har angst. OCD. Asperger. Autisme. Spiseforstyrrelser. Børn, der holder op med at gå i skole. Børn, der holder op med at tale!!

Hvor skylder vi bare de her børn, at vores behandlingsskoler har høj kvalitet. Og lige så vigtigt: hvor vi skylder vi hinanden at lave en skole, som er god for alle børn.

Der er ingen, der skal gå i stykker indeni af at være i skole.

(Billede: Jeg har fået lov til at kigge inden for på et af værelserne på skolen. Når børn ikke har været i skole årevis, starter lærerne med at køre hjem til eleverne og snakke gennem døren til deres værelse, og når de klar, får de deres eget værelse på skolen, de kan indrette. Alt, der lugter af skole, kan få dem til at bryde sammen.

Lotte Rod”