Dagligdagen

Hvis man skal bruge energi på at gå i skole, så skal det også være det værd, og alle elever har brug for, at det man gør og lærer skal give mening.

På Søstjerneskolen ved vi godt, at alle elever gør det så godt de kan, og hvis man som elev siger ”nej” til noget, så er det fordi man siger ”ja” til at passe på sig selv.

Vi vil gerne sammen med eleverne opklare, hvilken skoledag der passer bedst til den enkelte elev, og det gør vi i fællesskab. Og denne opklaring bliver vi ved med at gøre sammen med eleven, lige indtil man som elev kan mærke, man har fået sin styrke tilbage og er klar til at gå i skole et andet sted med nogle flere børn og unge.

Søstjerneskolen er den skole, man går på, mens man bliver mere glad og afstresset og bliver klar til nye ting i livet.

Vi har fundet ud af nogle fælles ting, som de fleste elever godt kan lide, mens de går på Søstjerneskolen:

Plads og ro!
Du kan være sammen med andre eller alene, når du har brug for det. Du har dit eget rum eller egen plads, som du kan indrette lige, som du ønsker det. Dit space er dit fristed og dér, hvor du kan sidde og være kreativ, læse, slappe af, høre musik eller game – kort sagt, lige dét, du har brug for.

Det må godt være sjovt at blive klog!
Undervisning behøver ikke at være kedeligt eller dumt! Man skal have det godt, når man lærer! Måske lærer du bedst ved at være kreativ? På computeren? Ved at være ude i naturen? Eller når du bevæger dig imens? Sammen finder vi den måde, der passer allerbedst til dig, så du kan blive klog – mens du er glad! Nogle gange vil du blive undervist alene – andre gange med 2 eller 3 andre elever.

Du er eksperten i at være dig!
Derfor vil du altid opleve, at du bliver lyttet til og taget alvorligt i dine tanker, ønsker og behov. Det er vores fineste opgave at passe på dig og sørge for, at du får en god skoledag – hver dag! Sammen kan vi finde løsninger på det, der kan være svært og hjælpe dig til at blive endnu gladere, spise bedre, blive mindre bange, blive klogere – eller hvad du nu gerne vil blive bedre til! Vi ved, at mange af vores elever gerne vil være sammen med andre elever, men lige skal finde ud af, hvordan man kan være det på en god måde, og det vil skolen rigtig gerne hjælpe med.

Dejlig mad
Der bliver lavet varm mad på skolen hver dag, som du kan spise. Hvis der er noget, du ikke kan lide, eller hvis der er noget specielt, som du gerne vil have, har du din helt egen plads i køkkenet, hvor din mad kan ligge. Du må også gerne tage din egen mad eller snacks med hjemmefra.

Sjove værksteder og aktiviteter
På Søstjerneskolen kan vi godt lide at lave sjove og hyggelige ting, man bliver glad af. Det kan fx være at lave krea, spille musik, rollespil, lege i multirummet, tage på ture, lave sport og meget andet! Når vi nærmer os en højtid eller tradition laver vi værksteder som fx påskeværksted, fastelavnsværksted, juleværksted og halloweenværksted. Det plejer at være rigtigt hyggeligt! Vi har også aften-event til Halloween, hvor personalet (og eleverne hvis de vil) klæder sig ud, og til Søstjerneskolens fødselsdag i starten af april fejrer vi nogle hyggelige timer sammen.