Det var kattens

Et kreativt kattehus bygget ud af en papkasse har styrket tre elevers sociale færdigheder og hjulpet nye fællesskaber på vej.

Foto: Forvandlingen af en papkasse til et flot kattehus hjælper et nyt fællesskab på vej for en gruppe nyere elever på skolen.

Det er rødt hus på 1×1 meter med lilla tag og matchende nedløbsrør. Det har et vindue med en blomsterkasse, en rød postkasse med øjne og blomsterranker der snor sig ned fra taget.

Indeni bor papirkatten Axel med sine to regnbuefarvede killinger i en hyggelig hule med både tæpper, blomstertegninger på væggene og lyskæder, der kan skifte farve.

Det er næsten ikke til at se det, men det flotte kattehus var engang bare en papkasse til et nyt rullebord til kantinen. De mange timers arbejde med at klippe, klistre og male har ikke blot været en sjov og kreativ udfordring. Det har også givet en gruppe elever mulighed for at styrke deres sociale færdigheder.

En pædagogisk løftestang for et fællesskab

Cecilie, der er pædagog på Søstjerneskolen, fik idéen til kattehuset, da hun manglede et kreativt projekt, som kunne bringe tre nyere elever sammen.

-Når vi skal bringe nye elever sammen, så finder vi ofte et fælles tredje, som alle kan samles om. Alle tre børn i gruppen kan lide at farvelægge kattetegninger og bygge huler, så det var oplagt at samles om netop det, siger Cecilie.
Mens eleverne har dekoreret og indrettet huset, har Cecilie og hendes kolleger understøttet eleverne i at øve sig i at dele et fælles univers, tage tur og give plads til hinanden.

– Børn med autisme lever ofte i deres egen verden, så kattehuset har været en god og nænsom måde at træne deres sociale færdigheder på. Vi har skabt et univers, hvor de både kan lege parallelt og sammen, siger Cecilie.

Et fælles legehus på 1. sal

Kattehuset var egentlig bare tænkt som et overgangsprojekt, hvor de tre elever blev trygge ved hinanden og fik en forsmag på et nyt fællesskab. Men eleverne har i den grad taget huset til sig.

Axel og hans killinger bor nu på 1. sal i et af elevrummene, og lige om lidt lægger kattefamilien hus til en legeaftale. To af eleverne fra projektet har nemlig aftalt, at deres første legeaftale på skolen skal være i kattehuset.

Det var ligegodt kattens, som man siger.

Elev i kattehus
Elev maler kattehus