På lejrtur og tidsrejse til Møn

Søstjerneskolen har været på lejrtur til Møn, og det blev samtidig en tur 70 millioner år tilbage i tiden til Danmarks fødsel.

Foto: Der er 497 trin ned til bunden af Møns Klint, og det var hele turen værd. For bunden af trappen er det tydeligt at se, hvordan kridtet fra klinten farver kysten hvid, så havet minder om det græske øhav.

Du behøver ikke tage til Hollywood for at komme på tidsrejse. En tur til Møn kan også bringe dig 70 millioner år tilbage i tiden.

Det kan seks elever fra Søstjerneskolen i hvert fald skrive under på, efter de har været på lejrtur til Møns klint.

Lejrturen var en todages tur med en enkelt overnatning på et pensionat i nærheden af Geocenter Møns Klint. Så der var god tid til både faglig fordybelse i fortiden og hygge i nutiden sammen med skolekammerater og personalet fra skolen.

Fysiske udfordringer, fossiljagt og fordybelse på stranden

Møns Klint kaldes også stedet, hvor Danmark blev født for 70 millioner år siden, og ligger meget smukt omgivet af skov og strand. Den 128 meter høje klint er både dramatisk og betagende, og eleverne måtte forcere Danmarks længste trappe med ikke mindre end 497 trin, for at komme ned til bunden af den.

Ved foden af klinten var eleverne blandt andet på fossiljagt sammen med en naturguide fra Geocenter Møns Klint, hvor de søgte efter blandt andet søpindsvin og vættelys. Vættelys ligner til forveksling en aflang sten, men det er faktisk den fossile skal fra blæksprutter fra kridttiden.

Eleverne besøgte også museet, hvor de så 3D film om gletsjere og beundrede verdens største samling af vættelys på intet mindre end 53.500 styk, som alle er samlet ved Møns Klint. Naturvejlederen var meget imponeret over elevernes evne til at fordybe sig i den spændende historie og natur omkring klinten.

Hyggetid på pensionatet

Efter de fysiske strabadser på Møns Klint gik turen tilbage til pensionatet, hvor der var god tid til at slappe af og hygge sig sammen og hver for sig.

Ingen lejrtur uden brætspil, og det gjaldt selvfølgelig også denne gang. Oven på en solid omgang spaghetti med kødsovs dystede eleverne både i paratviden i Trivial Pursuit og tegnede, mimede og nynnede sig til point i Hint til stor underholdning for alle.

Efter godt et døgns eventyr vendte alle trætte men glade retur til skolen, og for to af eleverne var turen noget ganske særligt. Det var nemlig deres livs første lejrtur med overnatning.

På jagt efter jættesten og andre fossiler på kridtstranden sammen med en naturvejleder fra Geocenter Møns Klint.
Gåturen ned til Møns Klint gik gennem den smukke Klinteskov.
Oven på den friske luft ved klinten var det rart at flade ud med snacks og brætspil på pensionatet
Brætspillet Hint var et stort hit på lejrturen, og eleverne var meget kreative, når de skulle mime og nynne hints til hinanden.